Het programma School aan Zet is afgerond. De website blijft wel online, maar wordt niet meer actief ondersteund. Lees meer.

Persoonlijkheidsontwikkeling: een belangrijk aspect van onderwijs

Geplaatst op 5 oktober 2015
Persoonlijkheidsontwikkeling: een belangrijk aspect van onderwijs

Verslag SuccesExpo Eindhoven 1 oktober 2015

Het is belangrijk om de leerling in beeld te hebben, niet alleen de zorgleerling maar juist ook leerlingen die op niveau presteren: wellicht kunnen zij meer aan. Leerlingen stimuleren en motiveren het beste uit zichzelf te halen, daar gaat het om. Tijdens de SuccesExpo die School aan Zet op 1 oktober organiseerde, wisselen schoolleiders en docenten uit het voortgezet onderwijs hun ervaringen hiermee uit.

Co Adriaanse, oud-trainer van onder meer Ajax, AZ, Willem II en FC Porto, verricht de aftrap van de SuccesExpo die op 1 oktober 2015 in het PSV-stadion in Eindhoven plaatsvindt. Bij spelers zijn vier elementen belangrijk, vertelt hij: Techniek, Inzicht, Persoonlijkheid en Snelheid & Kracht. “Die laatste twee zijn niet echt te beïnvloeden. Techniek en inzicht zijn trainbaar, maar mensen met een sterke persoonlijkheid houden het langer vol. Bovendien, als een sportclub vooral op techniek en inzicht selecteert, krijg je niet de creatieve geesten die je ook nodig hebt.” Een goede coach beschikt over eigenschappen waarmee hij of zij de spelers kan motiveren hun uiterste best te doen. Een belangrijke eigenschap is zelfdiscipline: “Je moet het goede voorbeeld geven. Dat betekent dat je altijd op tijd bent, je privézaken zo hebt geregeld dat ze je professionele werk niet in de weg zitten, en dat je zorgt dat je goed bent voorbereid. Maar het belangrijkste is: straal uit dat je weet dat het team gaat winnen.”

Leerling in beeld
In drie parallelsessies schetsen scholen hun aanpak om leerlingen beter te laten presteren. Bij de presentatie ‘Hoe krijgen we de leerling in beeld’ vertelt Marcel Heinemans van het Valuascollege in Venlo: “Het uitgangspunt is: een leerling stroomt door volgens het advies van de basisschool of hoger. Met onze leerlingscan kun je de ontwikkeling van de leerling volgen.” Het systeem brengt overzichtelijk in beeld hoe een leerling ervoor staat en of dit klopt met de verwachtingen. Heinemans: “We maken iedere vier weken een update. Als een leerling is gezakt of gestegen, bespreken we met de docenten wat we kunnen doen.” René Krechting, adjunct-directeur van het Kandinskycollege in Molenhoek, vraagt wie bepaalt of een leerling extra aandacht nodig heeft. “Dat doen wij”, zegt Heinemans. “Dat is subjectief, maar we kunnen het wel uitleggen.” Het systeem voorkomt discussie in de hogere jaren over de vraag of de leerling het niveau wel aankan, vertelt Eric Janssen, die samen met Heinemans het systeem ontwikkelde. “We weten met dit systeem dat een leerling op het juiste niveau zit. Als de resultaten tegenvallen, dan ligt dat dus ergens anders aan.”

Data analyseren
In een andere zaal vertelt Lisa Moonen, wiskundedocent aan het Augustinianum in Eindhoven hoe zij met collega’s aan de slag is gegaan in een datateam. “Twee jaar geleden constateerde we dat de doorstroom van havo-3 naar havo-4 afwijkt van wat je kunt verwachten. Op initiatief van het managementteam is een groepje docenten gaan onderzoeken welke factoren een rol spelen. Dan blijkt dat 40 procent van deze afstromers al besproken is geweest in havo-2. We kunnen met een extra programma deze leerlingen beter ondersteunen.” In het datateam wordt vooral onderzocht of de intuïtieve aannames onderbouwd kunnen worden met harde gegevens als leerlingresultaten. Deelnemer Jan Aalbers, kwaliteitszorgmanager van RSG N.O.-Veluwe in Epe, concludeert na afloop: “Het is zinvol om periodiek de overgangsgegevens te analyseren. Ik zie ook dat dat een kwestie is van lange adem.”

Aandacht
De derde ‘Sucsessie’ heeft de ‘groeimindset’ als onderwerp. Rutger van Deursen en Monique van Roosmalen, respectievelijk directeur en rector van van IVO-Deurne, wonen deze sessie bij. Hen spreekt de gedachte erachter aan. “Je moet leerlingen aandacht geven, het gaat om de relatie”, zegt Van Roosmalen. “Motiveren is belangrijker dan je denkt.” Van Deursen voegt toe: “Het is geen nieuw inzicht. Maar we zijn wel opnieuw getriggerd om het op school meer te gaan uitventen.”

Eigen stijl
Als laatste onderdeel van de SuccesExpo geeft Robert-Jan Kusterman een presentatie. Kusterman is oud-trainee Eerst de Klas, afgestudeerd in bouwkunde, nu docent onderzoek en ontwerp. Begeleiding van startende docenten is cruciaal, vertelt hij. “Het meest heb ik gehad aan de schoolcoach die me naast de vakcoach begeleidde. Zij stimuleerde me een eigen aanpak te kiezen. Het is belangrijk dat je stijl van lesgeven bij je past. Dat kun je niet zomaar overnemen van een oude rot in het vak.”

Persoonlijke ontwikkeling
“Een informatieve bijeenkomst”, vindt Thijs Gilissen, docent wiskunde bij het Grotius College in Heerlen. Met een aantal deelnemers wisselt hij ervaringen en contactgegevens uit. “Zelf ben ik naar de presentatie ‘Datateams’ geweest. Het probleem van de doorstroom in de havo is herkenbaar, maar ik zoek een snellere aanpak. Nu hoor ik van collega’s over de leerlingscan van het Valuascollege. Dat is ook een goed idee. Maar is dat niet te statisch, vraag ik me af. Als je kijkt naar de groeimindset ,  dan zie je dat leerlingen zich steeds ontwikkelen en meer kunnen dan je denkt.” Ook uit de presentatie van Co Adriaanse neemt Gilissen een inzicht mee: “Opvoeden is ook een taak van het onderwijs. Persoonlijke ontwikkeling is waar het om gaat.”



Lees ook het verslag van de SuccesExpo in Heerenveen van 16 september jl.

Gerelateerde items

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies.
Wij vragen hier toestemming voor.

Cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een klein bestand dat van deze website via uw browser op uw computer wordt opgeslagen. Hierdoor kunnen o.a. instellingen en voorkeuren van gebruikers worden onthouden en statistieken worden bijgehouden. Lees hier alles over ons cookiebeleid.

Door toe te stemmen, kunnen we o.a. anonieme statistieken bijhouden. Deze worden gebruikt voor onderzoek om de gebruikerservaring op deze site te optimaliseren.

Daarnaast wordt het mogelijk om artikelen te delen met social media platforms zoals Facebook of Twitter.

Wanneer u geen toestemming geeft, blijft de website functioneel toegankelijk.
School aan Zet gebruikt geen cookies voor commerciele doeleinden.