Het programma School aan Zet is afgerond. De website blijft wel online, maar wordt niet meer actief ondersteund. Lees meer.

‘Nu we de andere referentiescholen hebben ontmoet, kunnen we het samen doen’

Geplaatst op 30 november 2015
‘Nu we de andere referentiescholen hebben ontmoet, kunnen we het samen doen’

Kick off bijeenkomst ReferentiescholenDe Woonindustrie Nieuwegein, 25 november 2015

Het is vandaag voor het eerst dat ze elkaar ontmoeten: de twintig scholen uit het basis en speciaal (basis) onderwijs die School aan Zet ziet als goede voorbeelden van lerende organisaties. Deze referentiescholen verschillen allemaal in geschiedenis, visie en karakter, maar vandaag voelen zij zich vooral één. Wat hen bindt is dat zij geen ‘van-plan scholen’ zijn, zoals Peter Vroone van Jenaplanschool Gorkum het noemt. Want naast dat ze goed vooruitdenken, draait het bij hen minstens zo hard om het ‘doen’.

Anders willen is niet voldoende, je moet ook anders doen

Tijdens de voorstelronde wordt één ding duidelijk: elke schoolsoort is hier vertegenwoordigd. De zaal zit vol met medewerkers van nieuwe, oude, grote, kleine, reguliere en speciale scholen. Hoe verschillend ze ook van elkaar zijn, allemaal hebben ze op een moment besloten het anders te gaan doen. Of dat nu geboren is uit een zwak inspectierapport of uit een nieuw ontwikkelde ideologie, de scholen hebben verandering in gang gezet. Juist dat heeft van hen een lerende organisatie gemaakt: een school die weet dat het niet altijd gaat om het antwoord, maar om het stellen van de juiste vraag.

Met een growth mindset zijn de mogelijkheden eindeloos

Het geheim van een lerende school zit ‘m in de mindset, legt Hans van Dijck ons uit. Met onderzoek van Carol Dweck, professor Psychologie, laat hij zien wat het betekent wanneer een kind een growth mindset hanteert. Kansen worden dan niet bepaald door het ‘gegeven’ IQ, zoals bij de fixed mindset, maar door iemands inspanning en wil. Wat blijkt: deze leerlingen geven minder snel op en zijn daardoor beter in staat zich te ontwikkelen. Wat voor een leerling geldt gaat net zo goed op voor een organisatie, vertelt Hans. ‘Maak je samen de switch naar een growth mindset, dan verander je van een belerende in een lerende school.’

‘We willen ons proces niet uitleggen, we willen het laten zien’

Voor veel referentiescholen voelt deze houding heel gewoon, maar programmamanager Fabiènne Hendricks benadrukt dat deze bijzonder is. ‘Jullie geloven écht dat het altijd een stapje beter kan.’ Het is daarom dat deze scholen gevraagd is hun deur het komende jaar open te zetten voor anderen. Om hier vorm aan te geven dachten de scholen vandaag in groepen na over het inrichten van deze schoolbezoeken. De groep van Joke Kamstra, expert schoolontwikkeling, was hierin duidelijk: zij willen niet zozeer vertellen over hun lerende organisatie, zij willen hem vooral laten zien. Hierin ligt voor hen een uitdaging, want hoe maak je je proces zichtbaar in één dag? Al snel werden de eerste ideeën hierover gedeeld en was er al een start gemaakt. 

Gouden tip: gebruik een bezoek ook als leermoment voor jezelf

De referentiescholen openen hun deuren om collega’s te helpen in hun ontwikkeling, maar zelf zijn de scholen ook niet uitgeleerd. Dat bleek onder andere uit de leervragen die de wat-wil-ik-leren-muur deze dag sierden. ‘Als lerende organisatie ben je nooit klaar’ vertelt Erik Scheerder van de Gerhardschool in Amsterdam. ‘Het is een ongoing process.’ Niet voor niets adviseerde Bas Leijen van referentieschool VO De Nieuwste School om bij ieder schoolbezoek ook zelf om feedback te vragen. Zo leert niet alleen de ander ervan, maar houd je ook je eigen organisatie steeds een spiegel voor. 

Iedereen is welkom, als je maar wel je voeten veegt!

Met een hoop inspiratie, nieuwe kennis en een gloednieuwe deurmat van School aan Zet  op zak gaan de scholen nu zelf aan de slag. Gedurende het jaar zullen zij elkaar nog twee keer ontmoeten om ervaring en kennis uit te wisselen en dat is erg fijn. Want waar ze eerst vaak de enige waren die het anders deden, kunnen ze het nu samen doen.  

Iedere referentieschool zet dit jaar de deuren minimaal twee keer open. Wilt u één of meerdere scholen bezoeken om met eigen ogen te zien wat hun unieke aanpak is? Kijk dan hier naar de beschikbare data en vul het inschrijfformulier in. 

Gerelateerde items

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies.
Wij vragen hier toestemming voor.

Cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een klein bestand dat van deze website via uw browser op uw computer wordt opgeslagen. Hierdoor kunnen o.a. instellingen en voorkeuren van gebruikers worden onthouden en statistieken worden bijgehouden. Lees hier alles over ons cookiebeleid.

Door toe te stemmen, kunnen we o.a. anonieme statistieken bijhouden. Deze worden gebruikt voor onderzoek om de gebruikerservaring op deze site te optimaliseren.

Daarnaast wordt het mogelijk om artikelen te delen met social media platforms zoals Facebook of Twitter.

Wanneer u geen toestemming geeft, blijft de website functioneel toegankelijk.
School aan Zet gebruikt geen cookies voor commerciele doeleinden.