Het programma School aan Zet is afgerond. De website blijft wel online, maar wordt niet meer actief ondersteund. Lees meer.

Blog 'How to get inspiration?'

Geplaatst op 26 oktober 2015

Na een goede start in augustus was het eind september tijd om twee dagen in een ‘hutje op de hei’ te zitten en echt te beginnen met onze interventies en plannen van aanpak.

Ons hutje op de hei was in Radio Kootwijk, een hele fijne, rustige en inspirerende omgeving. Maar met alleen een inspirerende omgeving ben je er uiteraard nog niet, vandaar dat er een enorm goed programma was neergezet voor ons. Te beginnen met een fascinerend, (voor mij) inspirerend, en af en toe beangstigend verhaal van Ruud Veltenaar. Waar dit inspirerende verhaal over ging? Over de leraar van de toekomst, ‘wij’ gaan namelijk regisseur van Meesterschap en Passie worden, geen kennis meer overdragen want die is overal te vinden, maar vragen stellen aan leerlingen om ze te laten ontdekken, uitvinden en (co-)creëren.
Met al deze informatie en inspiratie begon het echte werk. Als eerste gingen we analyseren, wat wil je gaan doen? Wie heb je nodig om je interventie uit te kunnen voeren? Wat zijn de sterke punten van je team? En ga zo maar door. 

Mijn eerste vraag was ‘wat wil ik eigenlijk precies?’ Elke keer kwamen de termen excelleren, motiveren, uitdagen en het woord ‘extra’ voorbij. Dit zijn precies de woorden die ik niet wil gebruiken.
Mijn interventie gaat over leerlingen op het vmbo die beter zijn in een vak dan klasgenoten, hoe houden we hen bij de les en scherp om te doen wat ze goed kunnen? En vooral wat moeten wij als docent daarvoor kunnen en weten. Hoe gaan we om met leerlingen die goed zijn op het vmbo? Hoe kunnen we hun kennis inzetten en gebruiken om klasgenoten die het wat lastiger hebben te helpen bij dit vak. Gelukkig heb ik via School aan Zet al een en ander gevonden over talentontwikkeling op het vmbo, en ben ik niet de eerste of enige die hier naar kijkt. Verder is er veel te vinden over vwo scholen met plusklassen et cetera, maar die gaan vaak uit van ‘harde eisen’ terwijl ik juist uit wil gaan van talent en ontwikkeling. Hier is dus nog veel te ontdekken en ontwikkelen en daar wil ik mij graag in gaan verdiepen en mee bezig houden.

De workshop van zaterdag die het meeste indruk heeft gemaakt is die van Aart Goedhart. Deze ging over proceskundig perspectief. Wat hier een goede reminder was dat je in je proces af en toe twee stappen terug doet om vervolgens weer vooruit te kunnen. Net zoals wat Lydia van Deelen (een van de experts die het leernetwerk begeleid) al tegen ons had gezegd: stilstaan kan (en mag), soms moet je even een pas op de plaats maken om daarna weer in volle vaart vooruit te kunnen gaan.

Nu ik bezig ben informatie te verzamelen over mijn onderwerp (motiveren en talentontwikkeling op het vmbo), is dit een opmerking die nog vaak voor bij komt in mijn gedachte. Het hoeft niet allemaal heel erg snel en ineens de goede richting uit. Het is fijn en nodig om wat ‘omzwervingen’ te maken. Deze ongebaande zandweggetjes geven nieuwe ideeën en inzichten. Soms heel concreet, soms alleen een losse flodder. Wat fijn en belangrijk is, is het constant blijven nadenken over je proces. Wat wil ik, waar ga ik naartoe, hoe kan dit beter?

Stiekem vind ik het heel spannend, omdat alles nog alle kanten op gaat en kan gaan terwijl ik er juist van houd om zaken gestructureerd aan te pakken en naar een einddoel te werken. Heel langzaam zie ik dingen anders gaan in mijn lessen, de ene keer positief en de andere keer iets minder. Tot zover merk ik wel dat mijn manier van lesgeven al anders is dan voor het weekend. Ik ben wat relaxter en laat leerlingen meer zelf zoeken en vaardigheden gebruiken. Een regisseur van meesterschap en passie op zoek naar talenten! Het weekend heeft me vooral geleerd om leerlingen meer los te laten en zelf te laten zoeken. Ik grijp minder snel in bij een situatie/discussie en laat leerlingen zelf problemen oplossen.

Nu de kop eraf is en ik ben gestart met het proces ben ik erg benieuwd en nieuwsgierig waar het mij gaat brengen en welke hobbels en zandweggetjes ik tegen ga komen.

Jullie horen snel meer!

Jeantine Schuurmans

Dit artikel maakt deel uit van de volgende thema’s:

Gerelateerde items

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies.
Wij vragen hier toestemming voor.

Cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een klein bestand dat van deze website via uw browser op uw computer wordt opgeslagen. Hierdoor kunnen o.a. instellingen en voorkeuren van gebruikers worden onthouden en statistieken worden bijgehouden. Lees hier alles over ons cookiebeleid.

Door toe te stemmen, kunnen we o.a. anonieme statistieken bijhouden. Deze worden gebruikt voor onderzoek om de gebruikerservaring op deze site te optimaliseren.

Daarnaast wordt het mogelijk om artikelen te delen met social media platforms zoals Facebook of Twitter.

Wanneer u geen toestemming geeft, blijft de website functioneel toegankelijk.
School aan Zet gebruikt geen cookies voor commerciele doeleinden.