Het programma School aan Zet is afgerond. De website blijft wel online, maar wordt niet meer actief ondersteund. Lees meer.

Blog 'Cadeautjes geven en cadeautjes krijgen'

Geplaatst op 19 november 2015

Elke bijeenkomst heeft zijn eigen thema, idealiter zou je ook elke bijeenkomst een stapje verder in je proces moeten/kunnen zijn. Mijn proces is voor mij soms heel helder en soms onwijs chaotisch. Een dip heb ik nog niet (gehad) maar lak aan overzicht is er wel. Om Engels uitdagender te maken op het vmbo wil ik graag een plusklas, of iets extra’s aanbieden aan mijn leerlingen. Wat dat concreet betekent verandert nog elke week/maand. De eerste echte concrete stap heb ik vandaag gezet, het besluit is genomen om me te concentreren op 1kgt. Deze klassen heb ik zelf en dat is dus een mooie proeftuin voor dit project.

Het thema voor deze bijeenkomst was feedback, feed up en feed forward. Allemaal manieren om te kijken hoever je bent in je proces, maar ook om elkaar te helpen. Helpen door de juiste vragen te stellen, zonder een oordeel en toch een open antwoord, maar ook zonder het geven van tips. Dit is nog best een klus. Maar hoe meer je het doet, hoe beter je erin wordt. In de praktijk van mijn interventie ben ik hier nog niet heel concreet mee bezig, ik ben nog steeds info aan het zoeken en verzamelen.

Dit was het eerste cadeautje vandaag, op mijn volgende cadeau(tje) moet ik nog even wachten. De reden hiervoor is dat ik mijn collega’s ga vragen input te geven over wat zij (al) doen voor de sterke leerlingen, ik hoop hier genoeg informatie uit te halen voor de vervolgstap, wat willen we leerlingen die er boven uit springen gaan aanbieden en vooral hoe!

Tijdens deze bijeenkomst heb ik vooral veel geleerd over de feedback. Wat me ook heel duidelijk is geworden is dat dit hele traject een rollercoaster ride is, een cadeau wat ik krijg van mijn school, een cadeau waarbij ik mijn netwerk vergroot, een cadeau waarin ik mijn leiderschapskwaliteit ontwikkel. In deze rollercoaster ride leer ik allerlei nieuwe dingen, over mezelf, de school, mijn leerlingen en doe ik mijn best anderen te enthousiasmeren voor nieuwe (?) dingen. Feedback, gevraagd of ongevraagd, moet ik gaan zien als een cadeautje, ik kies er zelf voor om het wel of niet uit te pakken (accepteren of naast me neerleggen), tegelijkertijd is dat ook een cadeau wat je geeft. We hebben snel een mening klaar en die geven we vaak in de vorm van feedback. Maar hoe vaak geef ik een echt cadeau waarin ik iemand een zetje geef zonder te oordelen. In de bijeenkomst hebben we elkaar feedback en feed forward gegeven een cadeautje om elkaar een zetje in de goede richting te geven maar ook om te checken hoe ver je bent, wil je niet teveel. Dit alles zonder een oordeel.

In mijn hoofd (en uitwerking) ga ik van orde naar chaos naar orde, precies zoals het hoort. Gelukkig heb ik weer wat orde en ga ik de komende weken mijn klassen indelen in heterogene groepen voor Engels en leerlingen zelf zaken laten ontdekken. Ik wil leerlingen in groepjes laten werken zodat ze elkaar kunnen helpen, een soort van de lamme helpt de blinde maar dan op school. Vervolgens ga ik inventariseren waar de sterke leerling naar op zoek is. Wat wil deze leerling verbeteren?

Op mijn verlanglijstje voor december zet ik: stap 1 afgerond, weten waar behoefte aan is, beginnen met veranderingen.

Hopelijk krijg ik alles waar ik om vraag.

Jeantine Schuurmans

Dit artikel maakt deel uit van de volgende thema’s:

Gerelateerde items

Om deze website optimaal te laten functioneren gebruiken wij cookies.
Wij vragen hier toestemming voor.

Cookies

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een klein bestand dat van deze website via uw browser op uw computer wordt opgeslagen. Hierdoor kunnen o.a. instellingen en voorkeuren van gebruikers worden onthouden en statistieken worden bijgehouden. Lees hier alles over ons cookiebeleid.

Door toe te stemmen, kunnen we o.a. anonieme statistieken bijhouden. Deze worden gebruikt voor onderzoek om de gebruikerservaring op deze site te optimaliseren.

Daarnaast wordt het mogelijk om artikelen te delen met social media platforms zoals Facebook of Twitter.

Wanneer u geen toestemming geeft, blijft de website functioneel toegankelijk.
School aan Zet gebruikt geen cookies voor commerciele doeleinden.